Saturday, 2 February 2019
Thursday, 31 January 2019
Moments from Shabd Utsav at New Delhi World Book Fair: Session on 'Indian Perspective and Politics'
Among
the star attractions at the New Delhi World Book Fair this year was Shabd
Utsav. Under this special initiative a series of discussions were held with
writers and intellectuals on contemporary issues. The guest list for Shabd
Utsav included an eclectic mix of thinkers like, former MP Tarun Vijay, former
governor OP Gupta, former minister Dr Sanjay Mahavir Ram Paswan and Professor
Rajkumar Falwariya, among others.
I
had the privilege to moderate one of the sessions at this discussion forum. The
subject of our session was 'Indian Perspective and Politics'. The speakers at
this session were senior journalist and political analyst of India Today Uday
Mahurkar, Indology Chair BHU Professor Rakesh Upadhyay and DU professor Dr
Sangit Ragi. The speakers made some pertinent observations about a wide
spectrum of related issues. Shri Uday Mahurkar talked about complete cultural
revival and unconditional patriotism. He also spoke at length about the
roadblocks in Indian politics. Dr Ragi talked about the need for Indianess in
Indian politics and moving from western institutional format centered on
individual to Indian institutional formal centred on duties. Shri Rakesh
Upadhyay took the discussion through the origins and meaning of 'Bharat'. He
said that comparison of a prosperous India to a 'golden bird' is not a figment
of someone's imagination but a historic truth.
Here are some snapshots of the event.
Here are some snapshots of the event.
...
Tuesday, 29 January 2019
Monday, 28 January 2019
‘भारत रत्न’ नानाजी देशमुख: ग्रामोदय से अंत्योदय के विचार के प्रणेता
नानाजी देशमुख पर दैनिक जागरण मे प्रकाशित मेरा लेख
ग्रामोदय के माध्यम से अंत्योदय के सपने को
साकार करने की पहल करने वाले नानाजी देशमुख को भारत सरकार ने ‘भारत
रत्न’ से सम्मानित करने का फैसला किया है. एक कुशल संगठक, विचारक,
क्रांतिकारी,
राजनेता
होने के साथ-साथ नानाजी देशमुख एक ऐसे समाजशिल्पी भी थे जिन्होंने युगानुकूल समाज
रचना के माध्यम से गांधी के ग्राम स्वराज, दीनदयाल उपाध्याय के अंत्योदय और
जयप्रकाश नारायण के सर्वोदय के विचार दर्शन को ग्रामोदय के माध्यम से मूर्त रूप
देने की सफल और सार्थक कोशिश की.
महाराष्ट्र में जन्मे और राष्ट्रीय स्वयंसेवक
संघ के माध्यम से देश को अपना संपूर्ण जीवन समर्पित करने वाले चंडिकादास अमृतराव ‘नानाजी’
देशमुख
ने उत्तर प्रदेश को अपनी कर्मभूमि बनाया जहां उन्हें संघ का प्रचारक बनाकर भेजा
गया. गोरखपुर को केंद्र बनाकर नानाजी देशमुख ने पूर्वी उत्तर प्रदेश में संघ के
काम को विस्तार दिया. उन्होंने 1950 में गोरखपुर में पहले सरस्वती शिशु
मंदिर की स्थापना करवाई जिसकी आज 18000 से अधिक शाखाएं पूरे देश में विद्या
भारती के माध्यम से काम करती हैं. उत्तर प्रदेश आने पर ही नानाजी की मुलाकात
दीनदयाल उपाध्याय से हो गई थी. हालांकि दोनों उम्र में बराबर थे लेकिन नानाजी
उन्हें अपना वरिष्ठ ही मानते थे. संघ की योजना से जब लखनऊ में ‘स्वदेश’
और ‘राष्ट्र
धर्म’ पत्रिका का प्रकाशन शुरू किया गया तो नानाजी को उसका प्रबंध निदेशक
और अटल बिहारी वाजपेयी को संपादक नियुक्त किया गया. मार्गदर्शक की भूमिका में
दीनदयाल उपाध्याय खुद थे.
1951 में जब राष्ट्रीय स्वयंसेवक संघ की तरफ से
दीनदयाल उपाध्याय के नेतृत्व में संघ के प्रतिबद्ध स्वयंसेवकों की टोली भारतीय
जनसंघ में डॉ श्यामा प्रसाद मुखर्जी की मदद करने के लिए भेजी गई तो उनमें नानाजी
देशमुख प्रमुख थे. नानाजी को उत्तर प्रदेश का काम दिया गया जिसे उन्होंने अगले 25
साल बखूबी निभाया. जनसंघ स्थापना के अगले 5-6 साल में ही
उत्तर प्रदेश के संगठन मंत्री के रूप में उन्होंने प्रदेश, जिले और तहसील
स्तर पर संगठन का काम मजबूत किया. उत्तर प्रदेश में जनसंघ की ताकत बढ़ाने में
दीनदयाल के मार्गदर्शन, अटल बिहारी की भाषणकला के साथ-साथ नानाजी के
सांगठनिक कौशल का बड़ा योगदान था. उनके दूसरी पार्टी के नेताओं जैसे राम मनोहर
लोहिया और चौधरी चरण सिंह से भी बहुत अच्छे संबंध थे. एक बार तो नानाजी जनसंघ के
वर्ग में राममनोहर लोहिया को लेकर गए जिससे उन्हें जनसंघ को समझने में मदद मिली
थी. उत्तर प्रदेश में 1967 की चरण सिंह के नेतृत्व वाली संविद
सरकार बनाने में नानाजी की बड़ी भूमिका थी. दीनदयाल उपाध्याय की रहस्यमय
परिस्थितियों में मौत होने के बाद अटल बिहारी वाजपेयी के हाथ में संगठन की कमान दी
गई तो उनकी टीम में महासचिव के रूप में कैलाशपति मिश्र, यादवराव जोशी,
लालकृष्ण
आडवाणी के साथ-साथ नानाजी भी शामिल हुए.
Friday, 25 January 2019
Thursday, 24 January 2019
Wednesday, 23 January 2019
Saturday, 29 December 2018
Relevance of Swami Vivekanand for Youth in 21st Century
(This article was first published in Employment News)
Swami Vivekanand is the greatest youth icon produced by
India and one that influenced millions of youth across the world. With his
Chicago speech in 1893, he became the beacon of Indian philosophy and
spiritualism for the Western world. Since then, he has been a perennial source
of inspiration for the youth. In the 21st century, when the youth of India are
facing new problems, pushing boundaries and aspiring for a better future,
thoughts of Swami Vivekanand have become more relevant.
Thursday, 27 December 2018
Transforming India through Skill Development
This article was published in Kurukshetra magazine
As Modi government completes three years, it has set its
sight on transforming India. Prime Minister Narendra Modi has often voiced the
philosophy of reform, transform, perform and the inform. He believes in the
potential of youth and talks about skill, scale and speed – the three key words
that have the potential to herald national transformation. Out of these three
words skill is most important. Workforce will turn into a human resource only when
workers are skilled. Modi government’s efforts for skill development in the
last three years are now beginning to reap results and we will see more impact
in the near future.
Previous government
The previous government did not have a roadmap to tap the
potential of youth. They took up the unachievable target of imparting skills to
50 crore youth by 2022 by engaging private sector and NGOs. Three different
agencies were responsible for skill development: Prime Minister Council for
Skill Development, National Skill Development Corporation and National Skill
Development Agency. In the 12th Plan, the target was to train 5 crore youth
while the rest 45 crores were left for the 13th Plan. No concerted efforts were
made to achieve the target and the government did not seem to attach any
seriousness to it.
Foreign Experience
A comparative study of the efforts by other countries can
help us crack the development matrix. It is seen that most countries focus on
manufacturing sector and train their youth in big numbers to create skilled
labour. For example, there are 5 lakh skill development institutes in China, 1
lakh in Germany and 1lakh in Australia. Similarly, there are almost 3,000 skill
sets in which China gives formal training. While China spent 2.5 % of its GDP
on training, India used to invest 0.1% of GDP on skill development in 2014.
Germany has thousands of successful small and medium scale industries which
play a major role in the development of its economy. This is possible because
of an ecosystem for skill training. In India, according to a report of sample
survey, only 2% youth get institutional skill training and 8% get informal
skill training outside these institutions. In Korea this data comes around 96%,
75% in Germany, 80% in Japan and 68% in United Kingdom.
Skill Development Ministry
The present government under Prime Minister Narendra Modi
believes that for a sustainable growth rate of 10% and development at the
bottom of the pyramid, focus must be on skill development. Right after the
formation of Modi government, a new minister was formed which was devoted to
Skill Development and Entrepreneurship. The mandate given to the ministry was
to prepare a framework for skill development, bridge the gap between demand and
supply of skilled labour through vocational education and technical training,
develop new skill sets and also evaluate and certify the existing skill
development programs. Earlier, there were over 60 schemes that came under 20
ministries of central government. Now, all the schemes are run by one ministry.
There is no duplication of work and more and more youth are getting training
and evaluation, and even monitoring has become easy.
Status of Skill Development in India
The National Skill Development Corporation has a capacity to
train 82 million through 159 training partners having 1,408 centres in 356
districts in 27 states and five Union territories. The department of rural
development has 577 functional rural self-employment training institutes spread
over 556 districts. The ministry of textiles is implementing integrated skill
development schemes wherein implementing agencies are operating training
centres pan-India. The ministry of micro, small and medium enterprises has 18
technology centres with 15 new technology centres in the pipeline. Moreover,
there are 12000 industrial training institutes (ITIs) affiliated to National
Council for Vocational Training in the country. One of the biggest challenges
faced by the country is not the absence of skill but the lack of a proper
mechanism to train and certify the workforce. The government is working to
evolve an internationally accepted training and certification system.
A person in an urban area has a 93 per cent greater chance
of acquiring training than someone in a rural area. The wide gap between those
who have access to education and skill development opportunities and those who
do not, is a challenge that has to be overcome.
Rural Youth and Skill Development
About 69 per cent of the country lives in villages.
Agriculture is the largest employer (about 48% of its 490 million strong
workforces), but results only in 13 per cent share of the GDP. Several
challenges prevent India’s rural poor youth from competing in the modern
market, such as lack of formal education and marketable skills. The government
is making all efforts to engage, educate, employ and make rural youth
entrepreneurs. Government has started many schemes, especially Deen
Dayal Upadhyay Grameen Kaushal Yojna (DDU-GKY), Skill India
Mission, USTAAD, ASPIRE, NAI Manzil, Mudra Scheme, Stand Up India and Digital
India, to ensure skill training, capital funds, connectivity and jobs for the
country’s rural youth.
Various Schemes
Modi government has introduced many skills as per the
geographic and demographic needs. Finance minister Arun Jaitley clearly shared his government’s vision of skill development
in his Budget speech of 2015: “India is one of the youngest nations in the
world with more than 54% of the total population below 25 years of age. Our
young people have to be both educated and employable for the jobs of the 21st
Century. The Prime Minister has explained how Skill India needs to be closely
coordinated with Make in India.”
The aim of DDU-GKY is to make rural poor youth economically
independent. DDU-GKY is a placement-linked skill training program which, in
partnership with private industry, is empowering rural youth with skills and
placing them in jobs. DDU-GKY has pioneered the concept of placement linkage,
job retention and career progression, prescribing 75 per cent placements and a
minimum wage of Rs 6,000 per month.
Union cabinet also approved a Rs 12,000-crore outlay for
Pradhan Mantri Kaushal Vikas Yojana (PMKVY) to impart skills to 1 crore people
in four years (2016-20). Post-placement is given directly to the beneficiaries
through Direct Benefit Transfer (DBT). Mobilisation, monitoring and
post-training placement of trainees is to be done through Rozgar Melas (placement camps) and
Kaushal Shivirs (mobilisation camps). Apart from catering to domestic skill
needs, PMKVY will focus on skill training aligned with international standards
for overseas employment, including in Gulf countries and Europe. There will be
scholarships for students undergoing training in high-end job roles under the
programme.
Government has also launched schemes like Nai Manzil, ASPIRE
and USTTAD for skill development of targeted groups. The scheme Upgrading the
Skills and Training in Traditional Arts/Crafts for Development (USTTAD) was
launched in May, 2015 by Ministry of Minorities Affairs for the skill
development of artisans and craftsman from minority communities. Many Hunar
Haats, Shilp Utsav have also been organised through National Minorities
Development and Finance Corporation (NMDFC). The Ministry has also engaged
Knowledge Partners like National Institute of Fashion Technology (NIFT) and
National Institute
of Design (NID). Both the institutions have identified total
36 craft clusters with 20-30 artisans in each cluster for their capacity building.
Pradhan Mantri Mudra Yojna (PMMY)
Small business is big business. According to NSSO Survey
(2013), there are 5.77 crore small business units, mostly individual
proprietorship. Most of these 'own account enterprises' (OAE) are owned by
people belonging to Scheduled Caste, Scheduled Tribe or Other Backward Classes.
Of these small businesses, 54 per cent come from rural areas. They get very
little credit and that too mostly from non-formal lenders, or friends and
relatives. The government started Pradhan Mantri Mudra Yojna to provide access
to institutional finance to such micro/small business units. Under the aegis of
Pradhan Mantri MUDRA Yojana (PMMY), MUDRA has created three kinds of loans –
Shishu (Rs 50,000), Kishor (Rs 50,000 to Rs 5,00,000) and Tarun, (Rs 5,00,000
to Rs 10,00,000) to signify the stage of growth/development and funding needs
of the beneficiary. In Financial Year 2015-2016, numbers of PMMY loans
sanctioned were 3,48,80,924 and the amount disbursed was Rs 1,32,954.73 crore.
Stand Up India
Modi government has started Stand Up India, a programme
aimed at promoting entrepreneurship among scheduled castes (SCs), scheduled
tribes (STs) and women. Two projects are being promoted per bank branch per
category. Under the scheme, 1.25 lakh bank branches are providing loans to
scheduled castes (SC), scheduled tribes (ST) and women entrepreneurs. The
scheme is aimed at promoting entrepreneurship among 250,000 beneficiaries and
is being seen as a push for financial inclusion. PM Modi said in his Independence
Day speech, “Each of the 125,000 bank branches should give loans to Dalits,
women and tribals, so that the country could, in no time, have at least 125,000
start-ups by women and Dalits.”
Conclusion
Prime Minister Narendra Modi once said, “I call upon the
nation to take pledge to make India the skill capital of the world.” The
central government has been working with this objective since the last three
years. The government has been successful in creating an ecosystem for skill
development but still there is a need to make efforts in a sustained manner. 12
million people are expected to join the workforce every year and by all means
such large talent pool has to be capable. We
also know that the agricultural growth rate will not cross 5
per cent hence the key part in country’s economic growth story has to be played
by secondary and tertiary sectors, which in turn need skilled labor. With 'Make
in India' as a national dream and acceptance of skill development as a priority
for the next decade, reforms will come when the government integrates skill
development, education system and the Indian industry. The present regime under
Prime Minister is leaving no stone unturned to realize this dream.
Monday, 17 December 2018
श्रमिक नेता डॉ. भीमराव अंबेडकर
भारत रत्न डॉ. भीमराव अंबेडकर के महापरिनिर्वाण
दिवस पर प्रवक्ताडॉटकॉम पर प्रकाशित मेरा लेख
श्रमिकों की समस्याओं के समाधान के लिए
उन्होंने लगातार आन्दोलन किया इसी कारण सन 1934 में वे बम्बई
म्युनिसिपल कर्मचारी संघ के अध्यक्ष चुने गए थे. 15 सितम्बर 1938 को
जब बम्बई विधानसभा में मजदूरों द्वारा हड़ताल करने से रोकने के लिए इंडस्ट्रियल
डिस्प्यूट बिल लाया गया तो उन्होंने इसका जमकर विरोध किया. उन्होंने उस समय के
मजदूर संगठनों के साथ मिलकर इस बिल के विरोध में आन्दोलन चलाया और अपने भाषण में
मजदूर संगठनों से हड़ताल पर जाने की अपील की. उसके बाद उन्हें सफलता भी मिली और यह
श्रमिक विरोधी बिल रद्द हो गया.
मुख्य रूप से हम बाबा साहेब डॉ. भीमराव अंबेडकर
को भारत के संविधान निर्माता के रूप में जानते हैं लेकिन उससे पहले वो वॉयसरॉय की
परिषद के श्रम सदस्य के रूप में काम कर चुके थे जिसे हम श्रम मंत्री भी कह सकते
हैं. डॉ. अम्बेडकर ने श्रम मंत्री के रूप में 1942-1946 तक अपना
महत्वपूर्ण योगदान दिया. इस सीमित कालखंड में बाबा साहेब ने दलित एवं श्रमिक वर्ग
के बंधुओं के हित में अपनी महत्वपूर्ण भूमिका का निर्वाह किया. उन्होंने खुद भी
मजदूर संगठनों के बीच काम किया और उनकी समस्याओं को करीब से समझा.
शुरुआती वर्ष
श्रमिक वर्ग के अधिकारों तथा उनकी समस्याओं के
प्रति डॉ. अम्बेडकर ना केवल जागरूक रहे बल्कि वे इन विषयों पर सतत संघर्षशील भी
रहे. यह बात अलग है कि समय-समय पर परिस्थितियों के अनुरूप उनके विचारों में
परिवर्तन भी दृष्टिगोचर होता है.
1920 के दशक में भारत में साम्यवादी संगठनों का
प्रभाव बढ़ा और 1924, 1925, 1928, 1929 के वर्षों में कपड़ा उद्योग से जुड़े
मजदूर संगठनों ने जब हड़तालें कीं तब डॉ. अम्बेडकर ने अपने पत्रों – बहिष्कृत
भारत और जनता – के माध्यम से श्रमिक वर्गों को इन हड़तालों से
दूरी बनाकर रखने को कहा. जिसके परिणामस्वरूप साम्यवादियों ने बाबा साहेब को ‘श्रमिक
वर्ग का शत्रु’ घोषित कर आलोचना की. डॉ. अम्बेडकर का स्पष्ट
मानना था कि श्रमिक वर्ग की आर्थिक तथा सामाजिक स्थिति काफी दयनीय है. ऐसी स्थिति
में उन्हें हड़ताल पर नहीं जाना चाहिए.

रेलवे मजदूरों के एक सम्मेलन में 1938
में अध्यक्षीय भाषण करते हुए डॉ अंबेडकर ने कहा कि यह बात सच है कि अभी तक हम अपनी
सामाजिक समस्याओं को लेकर ही संघर्ष कर रहे थे, किन्तु अब समय आ
गया है जब हम अपनी आर्थिक समस्याओं को लेकर संघर्ष करें. उन्होंने अछूत मजदूरों की
समस्याएं भी जोर-शोर से उठाईं.
बाबा साहेब की श्रमिक वर्ग के अधिकारों एवं
कल्याण के प्रति चिंता उन शब्दों में परिलक्षित होती है जो उन्होंने 9
सितम्बर 1943 को लेबर परिषद के उद्घाटन के समय औद्योगिकीकरण
विषय पर बोलते हुए कही थी. उन्होंने कहा था कि पूंजीवादी संसदीय प्रजातांत्रिक
व्यवस्था में दो बातें जरूर होती हैं. पहली, जो लोग काम करते
हैं उन्हें गरीबी में रहना
पड़ता है और दूसरी जो काम नहीं करते उनके पास अथाह दौलत
जमा हो जाती है. एक ओर राजनीतिक समता और दूसरी ओर आर्थिक विषमता. जब तक मजदूरों को
रोटी, कपड़ा और मकान और निरोगी जीवन नहीं मिलता एवं विशेष रूप से जब तक सम्मान
के साथ अपना जीवन-यापन नहीं कर सकते, तब तक स्वाधीनता कोई मायने नहीं रखती.
हर मजदूर को सुरक्षा और राष्ट्रीय सम्पत्ति में सहभागी होने का आश्वासन मिलना
जरूरी है.
बाबा साहेब का जोर इस बात पर हमेशा रहा कि श्रम
का महत्व बढ़े, उसका मूल्य बढ़े. उन्होंने दिसम्बर, 1945
में श्रम आयुक्तों की एक विभागीय बैठक बम्बई सचिवालय में आयोजित की थी. इस बैठक
में दिया गया उनका उद्घाटन भाषण अदभुत है. उन्होंने कहा कि औद्योगिक झगड़ों को
निपटाने के लिए तीन बातों का ध्यान रखना बहुत जरूरी है- समुचित संगठन, कानून
में आवश्यक सुधार, श्रमिकों के न्यूनतम वेतन का निर्धारण.
Wednesday, 5 December 2018
सामाजिक विज्ञान की भारतीय दृष्टि
डॉ श्रीप्रकाश सिंह द्वारा सम्पादित पुस्तक पॉलिटिक्स फॉर
अ न्यू इंडिया: अ नेशनलिस्टिक पर्सपेक्टिव ` की
पाञ्चजन्य में प्रकाशित मेरी समीक्षा
मुगलों और तुर्कों ने भारतीय मंदिर और शिक्षा
के केंद्र नष्ट किए लेकिन अंग्रेजों ने इन केंद्रों के प्रति अनास्था उत्पन्न की.
इसीलिए उन्होंने ऐसी शिक्षा व्यवस्था बनाई जो उपनिवेशवादी मानसिकता से ग्रस्त थी.
जिसमें पश्चिम से उपजा ज्ञान ही अंतिम सत्य नजर आता था. इस उपनिवेशवादी मानसिकता
ने हमें उत्तर-औपनिवेशिक काल में भी कुछ नया और मौलिक के संधान से दूर किया. आज
आजादी के सत्तर साल बाद भी ऐसा लगता है कि हम हजारों सालों से अभिसिंचित भारतीय
चिंतन परंपरा और सभ्यतागत विमर्श से कितने दूर हैं. हालांकि कुछ कोशिशें समय समय पर
जरूर होती रही हैं.
विज्ञान से लेकर सामाजिक विज्ञान तक ऐसे कई हैं
जिन्होंने अपने स्तर पर काफी काम किया. वैसे तो हर क्षेत्र महत्वपूर्ण है लेकिन एक
बड़ा काम जहां करने की जरूरत है वो क्षेत्र है सामाजिक विज्ञान का. ऐसे कुछ लोग
हुए भी हैं जिन्होंने विश्वविद्यालय व्यवस्था के अंदर और बाहर रहकर इतिहास,
समाजशास्त्र
और दर्शन के क्षेत्र में भारतीय दृष्टि से काम किया. वासुदेव शरण अग्रवाल, कुबेरनाथ
राय, गोविंद चंद पांडे, राम स्वरूप और सीताराम गोयल कुछ ऐसे ही
नाम हैं जिन्होंने पिछले कुछ दशकों में अच्छा काम किया है.
पिछले कुछ सौ सालों में पश्चिम में पुनर्जागरण
के बाद हुए औद्योगिकीकरण और विज्ञान, तर्क, संस्कृति,
कला
के विकास के बीच से जो विमर्श निकला उसमें सवाल, संधान और समाधान
के लिए एक ऐसा वातावरण बनाया कि दुनिया के उस हिस्से में मानव सभ्यता, विकास
और वैभव की नई ऊंचाइयां छूने लगी. मानव जीवन में स्वतंत्रता, समानता
और बंधुत्व को उन्होंने समझा और उसके पीछे तर्क का पूरा ताना-बाना गढ़ा गया.
जैफरसन, लॉक, रूसो, मिल, बेंथम, बर्क,
लास्की
जैसे दर्जनों चिंतकों, विचारकों ने पोथियां लिख डालीं मानवाधिकारों,
मानव
जीवन के महत्व और अवसर की समानता पर. ये सब ज्ञान किताबों में नहीं रहा बल्कि
पिछले 250 सालों में धरातल पर भी उतरा.
लेकिन इनका सारा ज्ञान -पोथी से लेकर धरातल तक
- सिर्फ अपनी दुनिया के लिए ही था. बाकी दुनिया को तो ये सभ्य बनाने में लगे थे.
रुडयार्ड किपलिंग की भाषा में ‘वाइट मेन्स बर्डन’. इसलिए
यहां का ज्ञान की महानता को क्यों स्वीकार करते. अब सोचने की बात यह है कि क्या
भारत के पास ऐसी समझ नहीं थी. पड़ताल करने पर पता लगता है कि इन विषयों पर पश्चिम
से बहुत पहले चिंतन भारत में हो चुका था. डॉ अंबेडकर ने खुद कहा था कि मैंने
समानता, स्वतंत्रता और बंधुत्व फ्रांस की क्रांति से नहीं बल्कि महात्मा
बुद्ध के दर्शन को पढ़कर जाना है. यानी कि एक चिंतन धारा थी जो बाहरी तत्वों
द्वारा अवरुद्ध की गई. आक्रांताओं के आक्रमण, शोषण और आतंक
में भारत जो विश्वगुरू था वो गुलाम हो गया. और, गुलाम लोग कभी संधानकर्ता
नहीं होते, गुरू नहीं बनते.
इसलिए हमें प्रयास करने चाहिए कि भारतीय ज्ञान
परंपरा फिर से विकसित हो. ऋषि और कृषि संस्कृति से निकला हमारा सभ्यतागत विमर्श
फिर अपने चरमोत्कर्ष को प्राप्त करे. इसे चाहे - भारतीय पक्ष, इंडिक
वे, इंडो-सेंट्रिक एजूकेशन, भारतीयकरण, सैफर्नाइजेशन,
भगवाकरण,
इंडियनाइजेशन
जो कहें लेकिन आज इसकी आवश्कता सबसे अधिक है. ये ज्ञानधारा किसी के समानांतर और
विरोध में नहीं बल्कि विश्व ज्ञान कोष के सागर में भारत का अपना योगदान है जो
मौजूदा समय के सवालों के भारतीय जवाब देने की कोशिश करेगा.
दिल्ली विश्वविद्यालय में राजनीति शास्त्र के
प्रफेसर श्रीप्रकाश सिंह की नई किताब ‘पॉलिटिक्स फॉर न्यू इंडिया : अ
नेशनलिस्टिक पर्सपेक्टिव’ उसी दिशा में एक आगे लिया हुए कदम है.
उनके द्वारा संपादित इस पुस्तक में भारतीय समाज और राजनीति के मौजूदा दौर के मुद्दों
को भारतीय दृष्टि से समझने की कोशिश की गई है. विश्वविद्यालय व्यवस्था में रहते
हुए ऐसे विषयों पर काम करना कुछ वर्षों पहले तक थोड़ा कठिन था और सामाजिक विज्ञान
में भारतीय ज्ञान परंपरा भी उतनी मजबूती से खड़ी दिखाई नहीं दी थी.
Subscribe to:
Posts (Atom)